1. ЩО ТАКЕ КРОССЕНС? ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ
Найчастіше в Інтернеті можна знайти таке визначення: кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях. Слово «кросcенс» означає «перетин смислів» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кросcенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»). Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення.
Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу, який виконує кілька важливих функцій.
2. ЯК І ДЛЯ ЧОГО ВИКОРИСТАТИ КРОССЕНС НА УРОЦІ
Оскільки основне значення кроссенсу – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми. Застосування кроссенсу на уроці різноманітне. Можна побудувати весь урок в формі кроссенсу, тобто дев’ять його елементів можуть представляти собою структуру уроку.
Під час розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення предмету.
Кроссенс – не просто головоломка нового покоління, він поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
3. СТВОРЮЄМО КРОССЕНС
Для полегшення процесу створення кроссенсу спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.Відео майстер-класу про використання кроссенсу "Інноваційний інструмент сучасного вчителя-філолога"
4. КАЛЕЙДОСКОП ІДЕЙ: КРОССЕНС НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ
1. Можна зашифрувати у кроссенс тему уроку чи епіграф до нього;
2. За допомогою кроссенсу можна розглядати проблематику твору;
3. Кросеннс може стати своєрідним планом-конспектом уроку, коли на кожному етапі уроку вчитель відкриває наступний квадрат;
4. Кроссенс як узагальнення знань про певне поняття (добу чи напрям в літератрі);
5. Під час вивчення і повторення біографії письменника;
6. Система образів твору зашифрована у кроссенс;
7. Характеристика героя художнього твору;
7. Сюжет твору учні залюбки розгадають у кроссенсі;
8. Для роботи на уроці над будь-яким із цих питань дайте можливість учням попрацювати в парах чи групах;
8. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.
9. За допомогою кроссенсу можна презентувати книгу.
Пам'ятайте! Якщо ви дасте один і той самий кроссенс кожному учневі для розгадування - відповіді будуть відрізнятися. Якщо ви дасте завдання скласти кроссенс на одну й ту саму тему кільком групам учнів - роботи будуть відрізнятися. І це добре! Кроссенс може допомогти вам відкрити нестандартне, креативне, образне мислення у своїх учнів!
Немає коментарів:
Дописати коментар