Зарубіжна література 10 клас

Пишемо відгук на фільм



Матеріали до уроку Джейн Остін "Гордість та упередження





Вивчаємо творчість Е.Т.А.Гофмана


Тема: Ернст Теодор Амадей Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». 

Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана.

 

Мета: проаналізувати сюжетну лінію, тематику і проблематику повісті; розвивати навички аналізу художнього твору, складання фанфіка; виховувати кращі риси людського характеру.

Обладнання: ТЗН, кольорові стікери, опорні картки

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

 І. Організація начальної діяльності учнів.

 ІI. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за матеріалом попереднього уроку.

1.     Романтизм, романтик, романтичний – як ви розумієте значення цих слів? (Учні відповідають). Так, романтичний – це той, який уміє мріяти, має багату уяву, вірить у високе і поетичне.

2.     Слово романтизм – багатозначне. І одне із його значень – художній напрям у мистецтві. Що це за напрям? Чому саме так його назвали? Давайте це пригадаємо з попередніх уроків.

-         Хто є представником німецького романтизму ?

-         Яким  згадували його сучасники?

«…У ньому була зовнішня різкість: різкі рухи, гострі, високо підняті плечі, високо і прямо посаджена голова, неслухняне волосся, підстрибуюча хода».

«…Він говорив дуже швидко і раптом замовкав».

«…Він був не такий, як усі, наче зітканий з протиріч: м’який, лагідний погляд — й іронічна посмішка, добрий гумор — і зла іронія».

«…Друзів у нього було мало, більшість не розуміла дивака і не любила його».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя. Оцей шалений чоловік, єдиний такого роду письменник у світовій літературі, з піднятими бровами, із загнутим донизу тонким носом, з волоссям, яке назавжди піднялося дибки, коли писав свої твори, за свідченнями очевидців, боявся того, що зображав, тому просив дружину сидіти з ним поруч. Що ж такого він писав, щоб відчувати страх перед зображуваним?  Хоч був залюблений у музику, світову славу Гофман здобув все ж художніми творами. Більшість його оповідань та повістей і навіть один роман мають казкові сюжети, у них поряд із людьми діють феї, чаклуни, тварини. Ці казкові істоти живуть у творах Гофмана за людськими законами, які бувають несправедливі й підступні, відображаючи проблеми суспільства. Письменник, використовуючи засоби фантастики, сатири, іронії та гротеску, висміює та засуджує вади людей та суспільства, несправедливі закони і тих, хто за ними живе. Актуальність проблематики творів Гофмана ми доведемо, проаналізувавши його повість-казку «Крихітка Цахес на прізвисько Цінобер». Прослухавши короткий зміст твору, переглянувши бук трейлер за цією казкою, проаналізувавши сюжет повісті, охарактеризувавши вчинки головних героїв, ми спробуємо протиставити два світи – філістерів та ентузіастів, ознайомимося з деякими літературознавчими поняттями і, зрештою, визначимо пріоритети та цінності людського  буття. Для початку переглянемо експрес-урок у виконанні Ольги Ніколенко, професора, доктора філологічних наук Полтавського Національного педагогічного університету імені В.Короленка.

Перегляд експрес-уроку

ІV. Повідомлення теми уроку.

V. Активізація навчальної діяльності.

1. Перевірка домашнього завдання.

Учні роблять стисле повідомлення змісту казки-повісті.

2.  Робота над змістом твору.

1.     Перегляд буктрейлера  «Крихітка Цахес…»

2.     Слово вчителя. «Крихітка Цахес» - це філософська казка для дорослих, яка заставляє нас задуматись над багатьма проблемами. І одна з них – якою повинна бути людина. Ось про це ми і будемо розмірковувати на сьогоднішньому уроці. Чому одні люди стають добрими ї порядними, а інші – злими і жорстокими? Уважно прослідкуємо за героями Гофмана – філософа і постараємось зрозуміти те, що зрозумів він і про що хотів сказати своїм читачам.

3.     Словникова робота

Філософська казка – літературний твір, що містить морально-філософські роздуми над подіями суспільного життя, їх позитивну чи негативну оцінку.

4. Вправа «Мозковий штурм» 

1.    У якому році вийшов  твір Гофмана «Крихітка Цахес…» (1819).

      2.     Ім’я карлика-потвори (Цахес) .

4.                Друг Балтазара (Фабіан).

5.                Ім’я князя, який запровадив «освіту» (Пафнутій).

6.                Кохана Балтазара (Кандіда).

7.                Ім’я феї, яка змінила долю Цахеса (Рожа-Гожа).

8.                Ім’я поета, що викрив Цахеса (Балтазар).

9.                Назва князівства, у якому відбувалися описані події (Керепес).

10.            Ім’я мага, який розкрив таємницю Цахеса (Проспер).

11.            - Якою силою володів Цахес? (Три золоті волосинки на його голові мали чудодійну силу: йому приписувалося все надзвичайне і талановите, що робили інші).

12. Як загинув Цахес? (Після того як було викрито Ціннобера, він знову постав карликом для всіх. Але все ще намагався поводитися, як міністр. Та, рятуючись від розлютованого натовпу обдурених людей, він упав у нічну вазу догори ногами й так загинув. Жаліючи його, фея після смерті повернула йому пристойний вигляд. Тепер він нікому не міг завдати лиха.)

 

5.     Бесіда за змістом твору.

1.     Сам автор за жанром схарактеризував свій твір як казку.  Які ознаки казки ви помітили у творі?( Дія відбувається у казковій країні, тут є маги, феї, чарівні речі, можливі чарівні перетворення).

2.      Чи показана у творі реальність?  (Так, але вона тісно переплітається з вигадкою).

3.      Назвіть реальних і фантастичних персонажів. (Реальні – Балтазар, Фабіан, Мош Терпін, Кандида, жителі князівства. Фантастичні – фея Рожабельверде, маг Проспер Альпанус).

4.     Як ви думаєте, з якою метою автор поєднав у творі реальне та фантастичне? (Фантастика служила письменникові засобом розуміння умовностей життя. У творах Гофмана, який відкрив двоїстість людської натури, нерідко відбувається роздвоєння особистості персонажа. Протиріччя матеріалізуються у творчій свідомості в образах двійників.)

5.    Кого із героїв можна назвати головним? Назвіть основні риси його характеру. Якою є його постать: фантастичною чи реальною? творі головний герой — студент Балтазар. Він бере участь у реальній боротьбі проти політичного деспота і тирана. Балтазар — поет, складає вірші про солов’я і троянду, вкладаючи в поетичні образи палку пристрасть до красуні Кандіди. Не має значення, наскільки талановиті твори Балтазара, а важливо, що йому притаманне поетичне світосприйняття, що наодинці з природою він відчуває стан блаженного схвилювання. Автор наділив свого героя даром прозорливості. Він — поет, але бачить оточуючих людей такими, якими вони є насправді, ніяке чаклунство не примусило Балтазара визнати потворного мерзотника і кар’єриста гідною слави особою. У постаті Балтазара нема нічого фантастичного, його життя є реальним, таким є і він)

6.     Як ви гадаєте „ Крихітка Цахес” – твір серйозний чи ні?   ( Серйозний, бо у ньому порушено важливі проблеми).

7.      З якою метою автор використовує прийом двоплановості  дії?(Цей прийом дає можливість висвітлити проблеми життя, що хвилювали автора).

8.     Які предмети-символи зобразив автор у своєму творі і чому? (намисто, яке символізує красу, заможність, впевненість…; скрипка – витончене сприйняття дійсності, як і філігранна гра на скрипці)

 

 Складання колективної характеристики філістерів та мрійників

Учитель. Герої Гофмана поділяються на дві категорії: на щасливих обивателів, задоволених собою та своїм існуванням, які слухняно грають свої безглузді ролі, і на мрійників, ентузіастів, людей «не від світу цього». Життя, як правило, вселяє в них жах, тому вони втікають у свій внутрішній світ, але й там не знаходять спокою. На які категорії поділяються герої цього твору?

Словникова робота.

Філістер – самовдоволена і обмежена людина з вузьким, обивательським світоглядом.

Ентузіасти – люди творчих професій, здатні відчувати недосконалість звичайного світу.

Складання таблиці методом скрайбінгу

 

Протистояння двох світів

 

Філістери

Митці (ентузіасти, мрійники)

Цахес

Пафнутій

Мош Терпін

Кандида

Селянка Ліза

 

 

Бальтазар

Фабіан

Скрипаль Сбіока

 

Висновок.

Учні відшукують у підручнику тезу про протистояння світів.(ст.71, 5-й абзац)

Оце протистояння митців і філістерів у повісті-казці персоніфіковане, тобто втілене в конкретних персонажах- митець Бальтазар протистоїть філістеру Цахесу. Таке протистояння є конкретним втіленням неприйняття романтиками реального життя і звеличення «життя духу».

VІ.Застосування знань, умінь і навичок

Робота над комунікативно-ситуативними вправами.

Вправа 1

У філософській казці Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес” фея Рожа Бельверде подарувала на весіллі нареченій Кандиді магічне намисто, і відколи вона почала його носити, то вже не дратувалася через дрібниці. А що на місці феї подарували б дівчині ви і чому?

Вправа 2

Уявіть собі, що чарівна фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?

Вправа 3

Уявіть, що вам доручили написати передмову до нового видання казки Е.Т.А. Гофмана „ Крихітка Цахес”. Що б ви написали?

Вправа 4.

Чи можна осучаснити образи повісті-казки? Про кого з сучасних відомих діячів ви найперше написали б?

Учитель. 1.Щойно ви склали ескіз фанфіка на казку Гофмана «Крихітка Цахес». Що ж таке фанфік?

2. Словникова робота.

Фанфік - це різновид творчості прихильників будь-якого твору, розповідь, в якому задіяні сюжет, герої або якісь інші деталі існуючого твору. Зазвичай фанфіки пишуться фанатами для інших фанатів і викладаються на спеціальні сайти і форуми.

3. Вдома ви допрацюєте свої дописи, вказавши попередньо на яку тему ваш фанфік, який він за обсягом, для якої аудиторії призначений.

Наприклад.

1. Тема: Політика

За обсягом: 1сторінка

Аудиторія: масова література (поширити для «можуть бачити всі)

Зміст: Карлики завжди геніальні

2. Тема: Загальнолюдські цінності.

    За обсягом: 1,5 ст.

    Аудиторія: друзі.

    Зміст: Добро перемагає зло.

V. Закріплення нових знань.

1. А у повісті-казці Гофмана що перемагає: добро чи зло?Зачитайте фінал твору.

2. Подумайте і скажіть: «Який же викривальний зміст прихований у творі Е.Гофмана «Крихітка Цахес»? (викриття тих людей, які привласнюють чужий  інтелект, творче обдарування і результати чужої праці, які «пролазять нагору ганебною брехнею та ошуканством»)

2. Літературний диктант. (Учні записують тільки відповіді – „так” чи „ні”).

1.Центром уваги романтиків стають почуття та внутрішній світ людини. (Так).

2.Романтизм як літературний напрям виник на межі XVI-XVII століть.(Так).

3.Е.Т.А. Гофман – автор відомого твору „Крихітка Цахес” (Так).

4.Гофман змінив одне зі своїх імен на Амадей на знак захоплення творчістю Чайковського. (Ні).

5.     „Крихітка Цахес” – це філософська казка. (Так).

6.     У творі „Крихітка Цахес” дія розгортається у двох планах – реальному та фантастичному. (Так).

7.     Герої Гофмана поділяються на філістерів та ентузіастів. (Так).

8.     Матір Цахеса звали пані Ганна. ( Ні).

9.     Мати Цахеса продавала картоплю князеві Барсануфу. (Ні).

10. Останньою  кар’єрною сходинкою Цахеса була посада міністра.(Так)

11.  Крім літератури Гофман був відданий ще одному видові мистецтва – музиці.(Так).

Взаємоперевірка.

Прослуховування уривку з балету П.І. Чайковського „Лускунчик”.

VI. Підсумки уроку

Створення ”Квітки семилистика”. Учні створюють скрайбінг з кольорових стікерів, характеризуючи урок

(З уроку я піду: вражена, щира, добра, обізнана, спантеличена, спокійна, замислена і т.п.)

VII.Домашнє завдання

Скласти фанфік.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Рекомендації щодо подолання освітніх втрат