Вивчаємо казку
Оскар Уайльд "Хлопчик -Зірка"
Тема. Переродження Скруджа
як наслідок осмислення свого життя. Щасливий фінал як особливість різдвяного
оповідання.
Мета:
- розкрити
причини деградації та мотиви переродження Скруджа;
- вдосконалювати
навички характеристики літературного героя;
- розвивати
образне та асоціативне мислення учнів, уміння робити висновки;
- виховувати
морально-вольові якості учнів (доброту, щирість, щедрість, людяність),
негативне ставлення до скнарості та жадібності.
Обладнання: малюнок кактусів, музика
Леонтовича «Щедрик», словнички, паперові терези, тексти твору.
Епіграф:
Не
гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч.
Діккенс
Хід уроку
І. Організаційний
момент. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього
завдання.
2. Гра «Фанти»
• Компанія Скруджа називалася ........
• До Скруджа з’явилося....... Духи Різдва
• Першого Духа Різдва звали -..........
• Компаньйона Скруджа , чий привид явився йому перед Різдвом,
звали.........
• Другого Духа Різдва звали.............
• Скрудж у подорожі з третім духом побачив власну смерть.
Вона викликала в людей............
• З одежі другого Духа Різдва вийшло двійко дітей, яких
звали..................
• „ Тільки заради великого свята хтось може пити за здоров’я
такого скупого, злого, безжального чоловіка ”. Так сказала про
Скруджа................
• Скрудж послав своєму писарю Бобу Кретчиту.................
3. Словесне малювання.
- Закрийте очі та уявіть
собі, що ви художники і вам потрібно намалювати обкладинку для повісті
“Різдвяна пісня в прозі”.
- На якому фоні і що б
ви намалювали?
- Які кольори б
переважали у вашій книжці?
- Яким би зобразили
головного героя повісті?
4. Мотивація навчальної
діяльності
— Герой на ім’я Скрудж добре вам відомий з мультсеріалу Уолта Діснея
«Качині історії». У цих мультфільмах Скрудж МакДак — скупий і розважливий
дядько чарівних каченят. Те саме ми бачимо й у Діккенса — герой-скнара має
життєрадісного, доброго племінника. Ім’я діккенсовського містера Скруджа
(«Scrooge» в перекладі з англійської — скнара, скупий) стало загальним ще у ХІХ
столітті. Образ скупого, схожого на Скруджа, багатія є у багатьох творах
світової літератури.
ІІ. Повідомлення теми та
мети уроку.
Попередній урок у
нас з вами був незвичайний, це був урок-подорож, а подорожували ми з вами в
просторі і в часі разом зі Скруджем та трьома привидами.
Сьогодні на уроці ми
продовжимо аналізувати все побачене і з'ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем,
чому він став таким і як змінився.
Отже, тема нашого уроку: «Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого
життя. Щасливий фінал як особливість різдвяного оповідання.» (запис у
зошити)
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу.
1. Робота над характеристикою героя
Евристична міні-бесіда з
елементами вибіркового читання.
·
Знайдіть і зачитайте портрет Скруджа.
·
З чим порівнює його автор
* Як ставився Скрудж до
Різдва? Чому?
·
Що стало для нього головним у житті? (гроші)
·
Чи вважає він себе щасливою людиною, адже
у нього є те, про що він мріє? (Так)
·
То все, що потрібно людині для щасті –
гроші? Як ви вважаєте?
Прийом «Обери позицію»
. Особисто я обираю варіант «Так».
Переконайте мене у
зворотньому.
(Орієнтовні відповіді й аргументи учнів)
1. За гроші можна купити
іграшки, але не друзів.
2. За гроші можна купити
годинник, але не час.
3. За гроші можна купити
ліки, але не здоров’я…
·
Я з вами погоджуюсь, вам вдалось мене
переконати. Тоді, можливо, гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо вони їй?
( Гроші дають людині
право вибору. Маючи певні накопичення, вона сама може вирішити, як ними
розпоряджатися).
- Чи можемо ми сказати,
що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя? (Так).
- Яку «нагороду» отримав
Скрудж ? (Самотність).
Прийом «Ланцюжок помилок
Скруджа»
Спробуємо скласти ланцюжок помилок Скруджа.
- Отже, ви сказали, що герой мав несамовиту любов до
грошей. А як поводився Скрудж із грошима? Наведіть приклади.
- Це була помилка? Продовжимо ланцюжок.
- Чи правильне моє твердження : «Скрудж хоч і
жадібний, але перед Різдвом завжди допомагав бідним, давав гроші тим, хто
просить»»? (Ні)
- А як він ставився до оточуючих? (Байдуже)
Чи можемо ми вважати це його наступною помилкою?
- Чи є в повісті люди, яких він любив?
- Чи були в нього друзі, кохана? Чому? (Він їх
зрадив)
- Зрада – це помилка?
Словникова робота
·
Ось який шлях пройшов герой і став
самотньою людиною. Цей шлях привів його до деградації. Це нове для вас слово.
Занотуйте його у словничок, запишіть у зошит.
Деградація – рух назад, занепад
4 . Складання
алегоричного образу Скруджа.
- Діти, ви нещодавно
вивчали байки. Скажіть, будь ласка, яка основна ознака цих творів? (Містять повчання,
мораль).
- Хто найчастіше в
байках є головними героями? Звірі Рослини
- Як називається такий
художній прийом? Алегорія
-А якби вам треба було
скласти байку про Скруджа, якою рослиною ви б його зобразили, враховуючи те,
яким він був на початку твору і яким став наприкінці? (Пропозиції дітей).
- Справді, Скрудж може
бути і будяком, і тереном, і, звісно, кактусом.
Деградація
(Відповіді дітей прикріплюються до
кактуса)
- Не дивлячись на те, що
кактус – рослина колюча, що інколи ми можемо спостерігати на ньому? (Як він
зацвітає).
- То чого не вистачає
нашому кактусові? (Квітів).
- А символом чого будуть
виступати квіти? (Очищення душі, переродження).
Переродження
)
- Таким чином, підійшовши творчо до завдання, ми разом з вами створили
алегоричний образ Скруджа.
5. Складання фанфіку за
образом Скруджа у формі анкети героя.
- Діти, а зараз ви пофантазуєте, як склалося життя
переродженого, нового Скруджа, які у нього цінності, що він любить, і спробуєте
скласти анкету до образу зміненого Скруджа.
Новий Скрудж
Цінує
_________________________________
Дружить з
______________________________
Захоплюється
___________________________
Улюблене свято
_________________________
Улюблені книги
_________________________
Мріє про _______________________________
6. Підсумкове слово
вчителя. Робота з епіграфом.
- Очищення від зла, що
панувало в душі Скруджа, відродило і серце героя. Скам’яніле від душевного
холоду, воно було здатне на вияв лише негативних рис. Під впливом різдвяної
подорожі воно розтало і стало здатним на добро, милосердя, співчуття,
щедрість, людяність. І тільки тепер Скрудж відчув себе щасливим.
Ч.Діккенс доходить
геніального висновку (звернення до епіграфу): „ Не гроші роблять людину
щасливою, а людяність ”. Митець вірив у духовне відродження людини і прагнув
донести це до свідомості читачів.
Автор проводить нас у
художньому просторі повісті з реального світу, сповненого зла і холоду, у світ
фантастичний, світ очищення душі і змін людини на краще, а з нього повертає до
реальності, але вже свідками великого чуда відродження душі головного героя.
ІV. Підсумок уроку.
1.Підсумкова бесіда
- Як ви думаєте, чи
легко змінити своє життя так, як це зробив Скрудж, а саме: свої погляди,
переконання, вподобання, стиль життя? З огляду на це, як ви оцінюєте його
вчинок?
- Чи могли б ви
поспівчувати Скруджу, як це робив його бідний племінник і чому?
- Письменник намалював
нам картину гіркої долі Скруджа в майбутньому, якщо той не зміниться. Давайте
пофантазуємо і намалюємо картину майбутнього Скруджа після змін в його житті.
- Чи є люди, подібні до
Скруджа в сучасному світі?А що сталося б, якби ці люди також змінили своє життя
так, як це зробив Скрудж?
- Дайте характеристику переродження Скруджа одним реченням.
2. Складання діаманти на
тему «Скрудж»
Інструктування
«Діаманта» - це
віршована форма з семи рядків, перша і остання з яких, - поняття з протилежним
значенням. Схема вірша:
1-ий рядок - тема (1 іменник)
2 -ий рядок - означення (2 прикметника)
3-ій рядок - дія (3 дієслова)
4-ий рядок - асоціації (4 іменника)
5-ий рядок - дія (3 дієслова)
6-ий рядок - означення (2 прикметника)
7-ий рядок - тема (1 іменник)
Виконання завдання
учнями.
Наприклад, діаманта до
образу Скруджа
Скнара
холодний, черствий;
злиться, лютує, знущається;
подорож, сльози, прозріння, каяття;
радіє, веселиться, святкує;
турботливий, щедрий;
Людина.
V. Домашнє завдання: підготувати
повідомлення про те, як святкують Різдво
в інших країнах
Завдання до теми
·
поясни значення прислів'їв:
Дим рідної країни
ясніший від вогню чужини. (Англійське)
Не вір, що за морем
на виноградній лозі сосиски ростуть. (Італійське)
Визнач тему цих
прислів'їв.
•
наведи приклади інших прислів'їв
народів світу на цю тему:
Людина без
Батьківщини — як насіння без землі. (Африканське)
Рідний край кожного
до себе вабить. (Бакське)
Родимая сторона — мать, а чужая — мачеха. (Російське)
Рідна земля і в
жмені мила. (Українське)
поясни прислів'я:
Не знаючи курсу, не
піднімай вітрила. (Італійське)
•
Добери відповідне українське прислів'я:
Не знаючи броду, не лізь у воду.
•
Яяк ти розумієш африканське прислів'я: Цап леопардові не товариш?
• Добери відповідну частину до початку прислів'їв
Перлина має
|
від сміху молодієш. (Китайське) |
Хто послухається мудрого слова,
|
приходить щастя. (Японське) |
Від гніву старієш,
|
Києва доведе. (Українське) |
Язик до
|
непоказну оболонку. (Японське) |
У дім, де сміються, |
тому воно багато років буде приносити
користь. (Індійське)
|
Казки
Існують різні класифікації видів
казок. Одна з них належить О.Афанасьеву. Він поділяв казки на чарівні, казки про тварин та
побутові.
Народні казки
казки побутові чарівні,
про тварин або фантастичні
Завдання до теми
• Назви фантастичних героїв та чарівні предмети, що зустрічаються у вірші К. Бальмонта «У чудищ».
• Проведи міні-вікторину для однокласників. Виграє
той, хто наведе більше
прикладів.
- Якими словами розпочинаються казки? («Жили-були...»,
«Одного разу»...)
- Назвіть чарівні предмети, які зустрічаються у
казках. (Яблуко, дзеркальце, килим-літак, скатертина-самобранка, жива та мертва
вода, обручка, чоботи-швидкоходи...)
- Назвіть фантастичних героїв казок. (Чудо-Юдо, золота
рибка, джин, Змій Горинич, Кощей Безсмертний, Баба-Яга...)
- Які числа часто повторюються в народній казці? (3, 7, 9 - три брати, три
завдання, три загадки, сім подорожей...)
- Які слова читаємо в кінці казки? («Жили вони
поживали та добра наживали», «І жили вони довго та щасливо», «Хто слухав казку,
тому бубликів в'язка», «Вот и сказочке конец, а кто слушал — молодец!»)
• Відгадай назву народної казки за жартівливим
запитанням.
1. У якій казці розповідається про дуже лінивого героя, який навіть ходити не
хотів, а пересувався з допомогою предмета, зовсім для цього не пристосованого?
(«По щучьему велению»)
2. У якій казці йдеться про дуже незалежного героя, який від усіх утік? («Колобок»)
3. Яка казка розповідає про стару жінку,
що мала багато різних бажань і від жадібності залишилася біля розбитих ночов? («Золота рибка»)
Казки братів Грім
Завдання до теми
Казка «Пані Метелиця»
• Знайди змістові помилки у наведених фразах:
1. Були в однієї вдови дві дочки, була в неї й пасербиця.
2. Кожного ранку повинна була пасербиця сідати у
садку і прясти пряжу.
3.Мачуха розсердилася на дівчину, що вона випустила
веретено, та наказала їй напрясти вдвічі більше.
4. Бідна дівчина з горя пішла з дому світ за очі.
5.Пасербиця спочатку побачила яблуню, яка попросила
обтрусити з неї яблука, і допомогла їй, а потім витягнула з печі хліби.
6.Метелиці дуже сподобалася лінива дівчина, і вона
вирішила її винагородити.
• Розподіли по колонках риси
характеру пасербиці та рідної дочки.
Пасербиця |
Рідна дочка |
|
|
Працелюбність, хитрість,
лінькуватість, старанність, вдячність, бездушність,
нахабність, чуйність |
• Відгадай героя за уривком казки.
1) Сестри так сильно любили одна
одну, що повсюди ходили разом, узявшись за руки. І якщо одна говорила: «Ми
ніколи не розлучимося», то друга додавала: «До того часу, поки ми живемо!» А
мати закінчувала: «Завжди допомагайте одна одній і все діліть порівну!» Часто
обидві сестри йшли удвох у дрімучий ліс збирати стиглі ягоди. І жодного разу
хижий звір не зайняв їх, жодна маленька тваринка не лякалася і не ховалася від
них.
(Білосніжка і Краснозорька)
2)
У одного короля
була дочка, яка прославилася на весь світ своєю красою. І правда, дуже гарна вона
була та й пихата, як ніхто інший. Нікого з наречених не вважала вона гідним
своєї руки. Хто не сватався до неї, всі діставали відмову та ще яке-небудь зле
слівце на додачу.
(Король Дроздоборід)
3) Він був дуже лінивий. Кожного
дня, повертаючись додому з роботи, він тяжко зітхав. А роботи було всього
нічого - козу на луці пасти.
(Лінивий Гейнц)
4) Дівчина була гарна, взірцева і
робила все, що їй наказувала стара. Пірину та подушки вона так сильно збивала,
що пір'я, немов лапатий сніг, летіло в усі боки.
(Пані Метелиця)
5) Довго співали, танцювали і
стрибали маленькі чоловічки через стільці й лавки. Потім вони щезли і більше
вже ніколи не приходили шити чоботи. Але щастя і вдача не залишали чоботаря все
його довге життя.
(Маленькі чоловічки)
(«Маленькі чоловічки»)
1) Как пошли наши ребята
Из ворот на огород...
(«Хоробрий портняжка»)
2) Храбрый Шульц, смелее в бой!
Не пугайся, мы с тобой!
Вейтли громче всех орет!
Вейтли пусть идет вперед!
(«Семеро сміливців»)
3) Ку-ка-ре-ку, девушка пришла!
Много золота в дом принесла!
(«Пані
Метелиця»)
4) Будут смеяться все на селе:
Входит девушка вся в смоле!
(«Пані Метелиця»)
«Сім подарунків фей».
•
Пригадай, які дарунки
зробили принцесі з казки «Спляча красуня» на День народження феї. Ти, мабуть, пам'ятаєш, що це були
чесноти та таланти. І лише сьома фея подарувала... Відшукай ці слова. Вони
можуть читатися по вертикалі та горизонталі.
А Й Г В Ж Т Р Д
П К Р А С А Б О
О Н А Є У Н Ф Б
Р М Ц Ч С О Н Р
С П I В И К X О
Т З Я Ф Ц Г П Т
I В
М У 3 И К А
(Краса, доброта, грація, музика,
співи, танок,
сон)
•
Розмісти числівники у логічній послідовності. Поясни,
яку роль вони відіграють у казці «Спляча красуня».
7 5000 16 100
? ? ? ?
•
Дізнайся, які чарівні предмети зустрічаються у цій
казці. Для цього збери слова зі складів.
•
Що залишив мірошник у спадок трьом своїм синам? Знайди
відповідь у головоломці.
П В І Т Р Я
К Д
О Ь В Д Т М К И
Д В О С Е Л Р Ч
С О М Е В Л С А
Б Г Л А Р К І Т
(Вітряк,
осел, кіт)
•
Обери з наведених рис характеру ті, що, на твою думку,
відповідають такому герою, як Кіт у чоботях.
Хитрість,
нерішучість, відданість, боягузтво, сміливість, енергійність, доброта,
розсудливість, скромність. Викресли зайве або обведи необхідне.
Казки Г. К. Андерсена
Завдання• У наведених фразах допущені помилки щодо змісту казки Андерсена «Снігова королева». Доведи, що ти уважний читач, і виправ неточності.
1.
У дзеркалі троля все
потворне здавалося красивим, а найгірші з людей найкращими.
2.
Злий троль дуже
засмутився, коли дзеркало розбилося на мільйони, більйони скалок.
3.
Кай говорив бабусі,
що він був би дуже радий побачити Снігову королеву.
4.
Бабуся порівнювала
сніжинки з осами та мухами.
5.
Коли скалки чарівного
дзеркала потрапили в око та серце Кая, він ще дужче полюбив прекрасні, живі
троянди.
6.
Снігова королева,
зачарувавши хлопчика, поцілувала його прямо в очі.
7. Герда подарувала річці свої сріблясті черевички,
щоб дізнатися від неї про долю Кая.
8.
Зла чарівниця
заворожила Герду, пригостивши її чудесними яблуками, і повела у прекрасний
сад, де було багато красивих дерев.
9.
Герда провела у чарівниці декілька днів.
10.
Принц та принцеса
нічим не змогли допомогти дівчинці.
11. Маленька розбійниця була вища за Герду і сильніша
від неї; очі у неї були чорні та веселі.
12.
Літнє шатро Снігової
королеви знаходиться біля Північного полюса, на острові Шпицберген, а зимовий палац — у Лапландії.
13.
Фінка приготувала для
Герди напій, що дав їй силу дванадцяти багатирів.
14. У Снігової королеви було велике дзеркало, яке вона
називала дзеркалом розуму.
•
Прочитай зашифровану фразу і пригадай, з якої вона казки.
Кюоюрюоюлюьюжюеюзюоювюсюіюмюгюоюлюиюй!
•
Яких людей можна
назвати Дюймовочкою, сніговою королевою, принцесою на горошині, олов'яним
солдатиком? Які риси героїв андерсенівських казок дозволяють це зробити?
•
У казках Андерсена у ролі героїв
виступають не тільки люди й чарівники, а також птахи й тварини, комахи і
рослини. Пригадай, які це герої.
Тварини:
Птахи:
Комахи:
Рослини:
Зроби висновок про
те, які з цих героїв зустрічаються у цих творах
частіше за інших.
•
Якщо ти добре знаєш героїв казок Андерсена та чарівні предмети, які зустрічаються в них, тобі буде нескладно
розгадати цей кросворд.
По горизонталі:
1.
Що зробив для себе
лихий троль? (Дзеркало)
2.
З допомогою чого
солдат отримав багатство та принцесу? (Кресала)
3. Чарівний предмет, від якого залежало, які сни
побачать діти. (Парасолька)
4.
Чарівний предмет,
який грав пісеньку «Ах, мій милий Августін». (Горщик)
По вертикалі:
1.
Добра й віддана
дівчина з казки «Снігова королева». (Герда)
2.
Мужня й сильна
героїня казки «Дикі лебеді». (Еліза)
3.
Герой казки «Снігова
королева». (Кай)
4.
Чарівник, який
дарував слухняним дітям казкові сни. (Оле-Лукойє)
5.
Героїня, що
пожертвувала заради кохання життям. (Русалочка)
·
Склади слово
разом з Каєм. Спочатку прочитай букви на
великих сніжинках, а потім – на маленьких.
Казки Шарля Перро
Завдання до теми
Завдання 1.
У творах французького казкаря завше зустрічаються
художні деталі (живі та неживі предмети), без яких важко уявити той чи інший
сюжет казки, той чи інший казковий персонаж.
У таблиці подані назви казок Шарля Перро. Виберіть з низки слів назву предмета, який зустрічається у тій чи
іншій казці, і запишіть цю назву у відповідну графу таблиці.
Назва казки |
Неживі предмети |
Живі предмети |
«Зачарована Красуня» |
|
|
«Кіт у чоботях» |
|
|
«Попелюшка, або Кришталевий черевичок» |
|
|
«Синя Борода» |
|
|
«Хлопчик-Мізинчик» |
|
|
«Червона Шапочка» |
|
|
Веретено. Годинник. Дворецький,
Камінець. Ключ. Кроль. Ножиці. Баран. Миша. Лицар. Пиріг. Торбинка.
Завдання 2.
Розв'яжіть кросворд «Шарль Перро та його казки»:
1. Спадщина, яку залишив мірошник із казки «Кіт у
чоботях», середньому сину. (Осел)
2. Персонаж казки «Червона Шапочка», котрий урятував бабусю та її онуку. (Лісоруб)
3. Багатолюдний вечір у палаці короля, на якому Попелюшка вперше побачила
принца. (Бал)
4. Тварина, на яку перетворився людожер у казці «Кіт у чоботях». (Лев)
5. Споруда, з висоти якої сестра жінки Синьої Бороди виглядала своїх
братів-лицарів. (Вежа)
6. Ім'я сестри жінки Синьої Бороди. (Анна)
7.Ким найнявся до короля Хлопчик-Мізинчик? (Скороход)
8.Прізвище французького художника, який у XIX ст. зробив ілюстрації до казок Шарля Перро. (Доре)
9. Прізвисько, яке вигадала мачуха з казки «Попелюшка» своїй падчерці. (Чорногузка)
10. (вертикаль). Дворянський титул, який вигадав для свого хазяїна, сина
мірошника, кіт у чоботях. (Маркіз)
10. (горизонталь). Персонаж із казки «Попелюшка». (Мачуха)
11. Місце, де розгортаються події казки «Синя Борода». (Замок)
12.Країна, з якої привезли прикраси старшій дочці мачухи з казки «Попелюшка». (Англія)
13.
Плазуни, яких
чарівниця з казки «Попелюшка» перетворила на лакеїв, що їхали позаду карети. (Ящірка)
Завдання 3.
Чарівний світ у казці «Спляча красуня».
Дізнайся, які чарівні предмети зустрічаються у цій казці.
Для цього збери слова зі складів.
(чарівна паличка, чоботи-скороходи)
Літературна казка
Завдання до теми
«Географія казок»
Чи знаєш ти, з яких
країн ці письменники-казкарі?
Поєднай лініями імена письменників
Ш. Перро |
Англія |
Р. Кіплінг |
Росія |
Г. К. Андерсен |
Данія |
С. Я. Маршак |
Франція |
А. Ліндгрен |
Росія |
П. Бажов |
Швеція |
О. С. Пушкін |
Росія |
С. Лагерльоф |
Данія |
«Знайди автора»
Визнач з допомогою чарівного клубка, хто автори цих цікавих казок.
«Рікі-Тікі-Таві» |
А. Ліндгрен |
«Льон» |
Р. Кіплінг |
«Подарунки феї» |
Г. К. Андерсен |
«Чарівний пагорб» |
Ш. Перро |
«Кішка, що гуляє сама по собі» |
П. Бажов |
«Карлсон, що живе на даху» |
0. С. Пушкін |
«Казка про царя Салтана» |
|
«Пеппі Довгапанчоха» |
|
«Хазяйка Мідної гори» |
|
«Казка про рибалку та рибку» |
|